Mijn klant betaald niet

Betaalt een klant uw factuur niet?
We lezen op veel websites, bel uw debiteur. Bel uw klant. Stuur een aanmaning. Heeft u geen consument als klant dan is het bedrijf al in gebreke na de vervaldatum van de factuur. In mijn vorige blog staat duidelijk omschreven wat de wettelijke betalingstermijn is. Als er dus niets is afgesproken is de klant op dag 31 in gebreke. Vanaf die dag is het mogelijk om kosten in rekening te brengen.

Uiteraard doet bijna geen enkel bedrijf dat. Je belt je klant op, wellicht is de factuur niet goed aangekomen of is de klant door drukte toch vergeten te betalen. Veel kleine bedrijven werken helaas ook nog met een Gmail of een Hotmail account. De facturen komen dan vaak in de spambox. Dus een belletje op dag 31 naar je debiteuren kan geen kwaad.

Geeft de klant geen problemen aan? Dan zou ik persoonlijk nog eenmaal bellen en vervolgens al de laatste aanmaning versturen. Tenslotte is er geen betalingsprobleem en geen klacht over de werkzaamheden gekomen. Lang wachten levert alleen maar cashflow problemen op. Je kunt je eigen rekeningen niet meer betalen, of de klant geeft voorrang aan andere betalingen. Van bedrijven die er wel bovenop zitten. Als jouw klant cashflow problemen heeft en jij zit niet bovenop de betaling, dan zal hij zijn budget besteden aan bedrijven die hem wel regelmatig herinneren dat er nog betaald moet worden. Logisch toch?

Dus debiteuren bellen na vervaldag, op dag 15 of dag 31. Dan eventueel een week later nog eens en dan de laatste aanmaning eruit. Je mag dan kosten berekenen en rente. Mits jouw klant een bedrijf is.
Wacht niet te lang met het uit handen geven van je facturen.
Een deurwaarder heeft meer kennis en mag meer handelingen doen. De kans om te incasseren is bij jonge facturen makkelijker dan bij oude facturen. Ook lagere bedragen zijn goed te incasseren. Welke bedragen zinvol zijn om uit handen te geven zullen we in een volgend blog bespreken.

Meldpunt Achterstallige Betalingen
Bent u mkb-ondernemer of zzp’er en levert u diensten of producten aan grote bedrijven? Meld problemen met betaaltermijnen anoniem bij het tijdelijke Meldpunt Achterstallige Betalingen van de Autoriteit Consument & Markt (ACM). Met dit meldpunt onderzoekt de ACM hoe vaak grote bedrijven zich niet houden aan betaaltermijnen van het mkb.

Goed debiteurenbeheer levert je geld op