Betalingsregelingen treffen

Blijft de betaling voor je factuur uit, en heb je al meerder malen een herinnering gestuurd. Voor je verdere stappen gaat ondernemen is het verstandig om telefonisch contact met je debiteur op te nemen. In een gesprek krijg je informatie over de situatie van de debiteur. Je kan vragen waarom er niet betaald is. Op herinneringen per mail wordt veelal niet gereageerd. Dit is niet altijd bewust, het kan zijn dat de mail is gelezen en de debiteur op een later tijdstip wil reageren maar dat is vergeten. Een telefoontje met je klant kan veel vragen beantwoorden. Misschien zit je debiteur nog te wachten op een betaling en heeft hij het geld nog niet om jou te kunnen betalen. Dat is natuurlijk vervelend, al is het zijn probleem en niet die van jou. Je kan dan aanbieden om alvast een deel te betalen in afwachting van de rest. Of een regeling als de debiteur krap bij kas zit.
Bij ondernemers tref ik altijd een wekelijkse regeling, maximaal een betaling eens in de 14 dagen. Bij consumenten is dat lastig, met hen is een maandelijkse regeling het handigste in verband met salaris en of een uitkeringssituatie.
Agendeer je regeling goed, zodat je vooraf kan herinneren dat de betaling weer moet worden gedaan. En als de regeling niet nagekomen wordt is het verstandig om vervolgstappen te ondernemen. Schakel dan een incassobureau in.
Let goed op welk incassobureau je inschakeld. De kosten behoren voor de debiteur te zijn. Let wel op dat als de debiteur niet betaald, of deels betaald dat er kosten voor je eigen rekening zullen zijn. Vraag dit altijd goed na bij het incassobureau voor je met ze in zee gaat.

Hier vind je meer over de kosten. En een link waar je zelf de incassokosten kan berekenen die wettelijk zijn toegestaan.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Incassokosten
http://www.incassokostenberekenen.nl/default.aspx