Vergissingen die gemaakt worden bij openstaande facturen of niet betalende klanten.

Makkelijk gemaakte fouten met nieuwe of niet-betalende klanten –

Niet-betalende klanten:

Wat kunt u doen voordat u de bestelling aanvaardt om te voorkomen dat uw facturen niet worden betaald?

Veel bedrijven hebben een misvatting over uitstaande facturen en het daaropvolgende incassoproces. Ondernemers leven in de veronderstelling dat een klant die niet betaalt, deel uitmaakt van het bedrijf. Dat is gedeeltelijk waar, want elke ondernemer krijgt vroeg of laat te maken met een onbetaalde factuur. Maar als u uw debiteuren op tijd belt, kunt u een hoop ellende voorkomen. Klachten zullen sneller worden opgelost, en voordat u een klant heeft, kunt u al beginnen met goed debiteurenbeheer.

Er zijn allerlei manieren om uw klant vooraf te screenen. Bijvoorbeeld bij creditsafe.com. Niet elke klant zit in hun database, maar ten minste enkele van uw klanten kunnen er worden gecontroleerd.
Het is niet altijd goed met een factuur, ook al denken bedrijven/ondernemers vaak van wel. Soms gebeurt het dat het verkeerde bedrijf wordt opgegeven voor de factuur. Bij onze werkzaamheden is soms gebleken dat bedrijfsnamen worden gegeven voor bedrijven die bij de Kamer van Koophandel zijn uitgeschreven. De factuur kan dan niet worden geïnd.

Hou je afspraken altijd op papier! Of op zijn minst per post. Een mondelinge overeenkomst is ook geldig. Maar hoe kun je bewijzen wat mondeling is overeengekomen? Bevestig dus altijd uw mondelinge afspraken in een e-mail of in een contract. Bespreek ook de betalingstermijn.

Hoe eerder u de factuur stuurt, hoe eerder u betaald kunt worden. Vanuit zakelijk oogpunt is er geen reden om onmiddellijk te factureren. En het is een vergissing te denken dat snelle facturering u geld kan kosten. Het is waar je voor gewerkt hebt en waarom En een strikte betalingstermijn hanteert. Met snelle facturatie kunt u onmiddellijk beginnen. Als de betaling dan uitblijft, is het raadzaam onmiddellijk contact op te nemen met uw cliënt. Elke dag dat uw factuur eerder wordt betaald, is winst voor uw bedrijf. Door het contact met uw klant uit te stellen, stelt u ook de betaling van de factuur uit.

Schrijf onbetaalde facturen niet te snel af. Het is geen bedrijfsrisico. Veel bedragen kunnen worden teruggevorderd als het bellen en herinneren aan openstaande facturen niet tot het juiste resultaat heeft geleid.
De gevolgen van groeiende betalingsachterstanden kunnen zeer onaangenaam zijn. Wanneer facturen worden afgeschreven, kan uw eigen bedrijf onder druk komen te staan. Het is belangrijk dat alles wordt gedaan om dit te voorkomen. Richt uw debiteurenbeheer goed in, dit zal al een groot deel van de problemen voorkomen. Uiteindelijk is het ook gemakkelijker voor een incassobureau om de facturen indien nodig te innen.

Als ik de klant bel, raak ik hem kwijt.
Maar al te vaak denkt men uit angst dat de klant zal vertrekken als hij belt over de openstaande rekening. De ondernemer wacht in het volste vertrouwen op de tijd om te betalen. Het feit dat dit maanden kan duren is uiterst vervelend. Het werkkapitaal is niet genoeg, het kost veel geld aan rente. Wanneer u de zaken beter onder controle hebt, zult u erachter komen wie bereid is te betalen en wie niet. En of er ook klanten zijn die niet kunnen betalen. Dat hoeft u geen klanten te kosten als u ze op de normale manier benadert. En wilt u een klant die niet binnen een redelijke termijn betaalt?

Dus – controleer uw klant in een database – leg uw afspraken vast. U kunt dit allemaal doen voordat u met de cliënt gaat werken.
Maak de factuur onmiddellijk op nadat het werk/de bestelling is voltooid. En hou je aan de gemaakte afspraken. Bel nadat de betalingstermijn is verstreken.