Wettelijke betalingstermijn 30 dagen

De wettelijke betalingstermijn.

In onze gesprekken met debiteuren stellen wij vaak vast dat er verwarring bestaat over de wettelijke betalingstermijn. Veel van onze cliënten vragen om 14 dagen, maar als wij bellen omdat de rekening is verlopen, krijgen wij vaak te horen dat de wettelijke betalingstermijn 30 dagen is. Dit is niet juist.

Als ondernemer moet u weten hoe de wet de betalingstermijnen regelt. De wet bepaalt hoe lang een betalingstermijn mag zijn.

Het doel van de wettelijke regeling van betalingstermijnen is deze te verkorten. Zodat de betalingstermijn voor de ondernemer niet te lang wordt. Als facturen te lang openstaan, komen ondernemers in de problemen. Daarom is het niet langer toegestaan om met 90 dagen of zelfs langer te betalen. Deze betalingstermijn werd vooral door grote ondernemingen gebruikt. Ze betaalden met 90 dagen of 90 dagen aan het eind van de maand. Dit creëert een cash flow probleem voor de meeste ondernemers.

De wettelijke betalingstermijn voor een factuur is 30 dagen.

Dit is in de wet vastgelegd. De betalingstermijn voor B2B tussen bedrijven bedraagt 30 dagen. Tenzij er iets anders is afgesproken. U kunt dus in uw overeenkomst vermelden dat de betalingstermijn 14 dagen bedraagt. Dan hebt u een contract en geldt de betalingstermijn van 14 dagen, niet de wettelijke termijn van 30. De wettelijke betalingstermijn van 30 dagen is bedoeld om ervoor te zorgen dat bedrijven niet later dan 30 dagen betalen. Om later dan 30 dagen te betalen, moeten bedrijven met elkaar afspraken maken, dan kan het maximaal 60 dagen te laat zijn. De overheid is verplicht om binnen 30 dagen te betalen, zij mag NIET later dan 30 dagen betalen en maakt hierover geen afspraken. Als u geen regeling treft en er geen betalingstermijn op uw factuur staat, moet u wettelijk binnen 30 dagen betalen.

Deze wet is belangrijk omdat in het verleden is gebleken dat 25 procent van de insolventies te wijten is aan klanten/debiteuren die niet of veel te laat betalen. Hieruit blijkt ook hoe belangrijk het is om uw debiteuren goed te beheren. En dat u uw debiteuren regelmatig belt over openstaande facturen. Als u uw debiteuren belt, komen klachten sneller bovendrijven en kunt u ze sneller oplossen.

Betaalt uw klant dus nog steeds te laat en heeft hij de wettelijke betalingstermijn van 30 dagen overschreden? Dan kunt u het beste uw schuldenaar zo snel mogelijk bellen. Als u geen tijd hebt om zelf te bellen, kunt u dit overlaten aan een agentschap. Of laat een werknemer de schuldenaar bellen. Mailing heeft het minste effect. De debiteuren lezen het en vergeten te betalen of te antwoorden. Telefonisch contact blijft de beste optie. En de meest persoonlijke.